Blogujemy, czyli jak stworzyć bloga językowego – cz. 5

By stworzyć i z sukcesami rozwijać blog językowy, konieczne jest korzystanie z oprogramowania do analityki danych. Dziś w mniejszym lub większym stopniu robi to większość stron internetowych, a już na pewno wszystkie te, które w sieci odnoszą sukcesy. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, jak to robią oraz jakie wymierne korzyści im to przynosi. Zapraszamy do zapoznania się z podstawami analityki danych w Internecie.

Widok od tyłu na mężczyznę analizującego dane na monitorach.
Użytkownicy stron internetowych generują ogromną ilość informacji na temat swojego zachowania.

W serii „Blogujemy, czyli jak stworzyć bloga językowego” poruszamy różne aspekty tworzenia i prowadzenia bloga językowego w internecie. W poprzednim częściach serii zajmowaliśmy się takimi tematami, jak zakładanie bloga, korzyści z prowadzenia bloga, tworzenie atrakcyjnej treści, czy metody zarabiania na blogu. Tym razem poruszymy temat, który niektórym może wydawać się nieco bardziej zaawansowany – analityka danych na stronach internetowych. Zapewniamy jednak, że temat ten tylko „groźnie” brzmi – w rzeczywistości to nic trudnego. Zacznijmy więc od podstawowego pytania.

Co to jest analityka danych w Internecie?

Czy zdarzyło ci się już spotkać z terminem „analityka danych”? Jeśli tak, prawdopodobnie domyślasz się, do czego się odnosi. Użytkownicy stron internetowych, w trakcie korzystania z sieci, generują ogromną ilość informacji na temat swojego zachowania. Dane te można pozyskać w sposób anonimowy (zbiorczy, nie zawierający informacji na temat danych personalnych użytkowników) i wykorzystać do różnych celów – np. w celu dowiedzenia się, jakiego rodzaju treści lubią nasi użytkownicy. Można też dowiedzieć się, ile właściwie użytkowników do nas trafia i jak wiele stron odwiedzają w trakcie wizyty.

Dane te są niezbędne do pracy nad blogiem, czyli tzw. optymalizacji bloga, gdyż bez nich nie wiadomo tak naprawdę, co należy usprawnić. Dodatkowo, bez nich nie będziemy w stanie udowodnić, że nasz blog cieszy się dużą popularnością, co jest niezwykle istotne dla potencjalnych reklamodawców.

Optymalizacja bloga z Google Analytics

Podstawowym narzędziem służącym do zbierania danych oraz optymalizacji bloga jest Google Analytics – darmowe narzędzie udostępniane przez Google. Po jego instalacji w witrynie (niezbędny kod należy wygenerować po rejestracji w aplikacji w aplikacji, a następnie dodać go do własnej witryny wg instrukcji), otrzymamy dostęp do bardzo wielu informacji na temat naszej strony.

Poznamy dane na temat liczby użytkowników, którzy nas odwiedzają, czasu na stronie, liczby odwiedzonych podstron, a także liczby wejść na poszczególne podstrony z różnych kanałów (np. kanał organiczny, czyli wejścia z Google i innych wyszukiwarek internetowych). Będziemy mogli także samodzielnie określać cele dla naszej witryny – np. liczba wysłanych do nas zgłoszeń przez formularz – a następnie śledzić liczbę konwersji, czyli ile razy dany cel został w określonym czasie osiągnięty.

Analizowanie zachowania użytkowników strony a heatmapy

Jeszcze więcej informacji na temat naszej strony dostarczą nam heatmapy (ang. heat - ciepło, map – mapa), do których dostęp możemy zdobyć dzięki darmowym i płatnym narzędziom, takim jak Yandex Metrica czy Hotjar. Heatmapy obrazują nam graficznie, które elementy naszych podstron cieszą się największym zainteresowaniem użytkowników (oznaczając je „cieplejszym” kolorem). Dzięki temu możemy np. zmienić lokalizację formularza, by ten posiadał lepszą ekspozycję. Dowiemy się też na przykład, że określone przyciski nie są zbyt dobrze widoczne dla użytkownika i wiele, wiele więcej.

Dowiedz się jeszcze więcej dzięki A/B testom

Wszystkie powyższe metody przydadzą się także do tworzenia hipotez, na podstawie których stworzysz A/B testy. To rodzaj testu porównawczego, w ramach którego sprawdzamy dwie lub więcej różnych wersji danej podstrony, by wybrać tę najlepszą. Sami określamy kryteria testu – np. liczbę zrealizowanych w każdym wariancie konwersji, czas na stronie, czy jakąkolwiek inną metrykę. Ciekawym narzędziem do darmowych A/B testów jest Google Optimize, które możemy połączyć z Google Analytics.

Poszerzaj perspektywę dzięki ankietom

Dane liczbowe to oczywiście nie jedyny rodzaj wartościowych danych. Te możemy też zbierać na stronie dzięki ankietom, w ramach których zadajemy użytkownikom różne pytania. By stworzyć ankiety, możemy skorzystać z wielu gotowych rozwiązań dostępnych w sieci – np. wtyczek do WordPressa w przypadku stron opartych o ten system zarządzania treścią (CMS).

Trzeba pamiętać, że wszelkie dane należy zbierać z poszanowaniem prywatności użytkowników. Dlatego nasz blog powinien posiadać politykę prywatności i informować użytkowników o zbieranych danych za pomocą właściwych komunikatów. Zachęcamy do dalszej lektury na temat prywatności w sieci oraz wytycznych RODO, które od pewnego czasu obowiązują także w Polsce.

Dodaj komentarz

(wymagane)

(wymagany, nie będzie widoczny w komentarzu)

*