Blogujemy, czyli jak stworzyć bloga językowego – cz. 3

Planujesz założenie bloga językowego? Nawet jeśli posiadasz już odpowiednią wiedzę, bądź chcesz wykorzystać blogowanie do podszkolenia umiejętności, wciąż będą Ci potrzebne pomysły na ciekawą i przyciągającą odbiorców treść. Jak zabrać się za jej tworzenie?

Widok z góry na dłonie trzymające filiżankę z kawą ponad klawiaturą laptopa.
Internauci są znacznie mniej cierpliwi niż czytelnicy gazet i książek.

W serii „Blogujemy, czyli jak stworzyć bloga językowego” przybliżamy różne aspekty prowadzenia  bloga językowego. Mówiliśmy już o tym, jak założyć takiego bloga. Zastanowiliśmy się także, dlaczego w ogóle warto zainteresować się tym tematem. Tym razem przeanalizujemy najlepsze sposoby na tworzenie atrakcyjnej treści na bloga językowego.

Po pierwsze – odpowiednia forma

Ta porada może się wydawać nieco zaskakująca. Jak to? Czy forma rzeczywiście jest ważniejsza niż sama treść? Nie poszlibyśmy tak daleko, jednak nie da się ukryć, że nawet najlepszy tekst może w Internecie odejść w zapomnienie, jeśli nie będzie posiadał odpowiedniej formy. Internauci są znacznie mniej cierpliwi niż czytelnicy gazet i książek – długi, nieodpowiednio sformatowany, nieczytelny tekst szybko ich odstraszy.

Artykuł opublikowany w Internecie powinien posiadać stosunkowo krótkie akapity i dużo śródtytułów – to pomaga w odbiorze treści. Ważne i ciekawe fragmenty warto wytłuszczać lub wyodrębniać (np. w formie bloku z cytatem). Należy stosować wypunktowania. Dużym plusem będą wszelkiego rodzaju zdjęcia i grafiki. Nie należy też zapominać o linkach – zarówno do treści z innych stron, jak artykułów na naszym blogu. Oczywiście warto zachować umiar – zbyt duża liczba ozdobników i odnośników w tekście wywoła w czytelniku poczucie chaosu.

Wzoruj się na najlepszych

Jeśli chcemy pisać popularne teksty, warto zobaczyć, jak robią to najpopularniejsi blogerzy. Wydaje się to dość oczywiste, prawda? Nie jest to jednak często praktyką. Problemem często okazuje się mierzenie popularności innych stron i treści. Możesz do tego wykorzystać np. similarweb.com – narzędzie pozwalające poznać wskaźniki popularności każdej strony internetowej. Dzięki BuzzSumo możesz z kolei poznać wpisy blogowe, które uzyskały najwięcej udostępnień w mediach społecznościowych.

Pisz artykuły-instrukcje

Artykuły w formie instrukcji, tłumaczące krok po kroku jak wykonać dane zadanie/czynność, to żyła złota dla blogerów. Najważniejsze jest znaleźć zagadnienia, których użytkownicy naprawdę poszukują. W tym celu można skorzystać z Google lub przeprowadzić ankietę. Bądź też otwarty na sugestie czytelników zawarte w komentarzach zarówno pod Twoimi, jak i innymi publikacjami.

Twórz ciekawe zestawienia

Równie znakomicie sprawdzają się artykuły w formie list. Niemal każdy temat można przekształcić  w „numerowany” wpis – np. „8 sposobów na wykorzystanie języka niemieckiego bez wyjeżdżania za granicę”, bądź „10 metod na przyspieszenie nauki każdego języka”. Oczywiście, chwytliwy temat to tylko połowa sukcesu. Jeśli Twoje artykuły będą przyciągały tytułem, ale odpychały zawartością, czytelnicy szybko zrezygnują ze śledzenia bloga. W każdym przypadku konieczne jest zebranie dobrego materiału i napisanie wartościowego artykułu.

Pisz o tym, o czym się mówi

Popularności bloga na pewno pomoże nawiązywanie do aktualnych wydarzeń i trendów – oczywiście pod warunkiem, że da się je logicznie powiązać z tematyką bloga. Nawiązywanie do popularnych i świeżych zdarzeń sprawi, że na bloga trafiać będą osoby z wyszukiwarki, które szukają informacji na dany temat.

Personalnie i oryginalnie

Nawet jeśli zastosujesz się do wszystkich powyższych zaleceń, Twój blog nie stanie się popularny, jeśli nie będzie się wyróżniał. Nie bój się demonstrować własnego stylu i osobowości na blogu. Pisz o swoich przemyśleniach i odczuciach. Wyrażaj opinie. Korzystaj z pierwszej osoby. Rozmawiaj z czytelnikami. Spraw, by każdy element bloga mówił, że to właśnie Ty jesteś jego autorem.

Co sądzisz o tych poradach? Czy jest coś, co warto dodać do naszej listy? Zachęcamy do odpowiedzi w sekcji komentarzy.

Dodaj komentarz

(wymagane)

(wymagany, nie będzie widoczny w komentarzu)

*