Jak zachęcić dziecko do nauki języka obcego? 5 zasad

Wielu rodziców chce, by ich pociechy uczyły się języków obcych. Często posyłają dzieci na lekcje już od najmłodszych lat. Co jednak z jakością takich kursów i opinią samych dzieci na ich temat? Zbyt wczesne rozpoczęcie nauki i nieumiejętne dobranie metod może dziecko skutecznie do języków obcych zniechęcić. Jak tego uniknąć? Jak dobrać metody nauki i kursy tak, by wyrabiać w dziecku dobre nawyki, a sam proces edukacyjny był dla niego ciekawy i przyjemny?


Jak zachęcić dziecko do nauki języka

Czy wiesz, że niektóre dzieci rozpoczynają naukę języka obcego już od trzeciego (!) roku życia? Najnowsze badania pokazują, że taka praktyka może mieć realny, pozytywny wpływ na językowe umiejętności. Będzie tak jednak tylko wtedy, jeśli nie zrazimy malucha do nauki języków obcych, a wręcz przeciwnie – przekonamy, że jest to ciekawe zajęcie. Oto pięć zasad, których powinien przestrzegać każdy plan nauczania języka przygotowany z myślą o dziecku.

Po pierwsze – przyjemność

Najnowsze odkrycia w dziedzinie neurodydaktyki potwierdzają – aby nauczanie dzieci przynosiło pożądane efekty w długim okresie, proces ten musi być dla nich przyjemny. Wówczas są bardziej zmotywowane i otwarte na przyswajanie nowej wiedzy i umiejętności. Warto więc do programu wprowadzić różnego rodzaju atrakcje. Takimi mogą być np. odniesienia do postaci z popularnych wśród dzieci bajek lub… nowe technologie. Wiele kursów uatrakcyjnia zajęcia dzięki interaktywnym aplikacjom odtwarzanym przy pomocy tabletów.

Mówienie to podstawa

Mówienie to najbardziej praktyczna umiejętność językowa. Wymaga też większej inicjatywy i uwagi niż inne językowe kompetencje. Gdy kurs akcentuje mówienie, dzieci szybko dostrzegą postęp, jaki uczyniły, i poczują się z językiem bardziej komfortowo. A przy tym wszystkim nie będą się nudzić – ćwiczenia z mówienia w języku obcym można przecież zorganizować w formie zabawnych dialogów czy przedstawień.

Przydatne, dostosowane do dzieci słownictwo

Młody adept języka obcego niekoniecznie musi wiedzieć, że driller to wiertarka. Powinien za to być stanie powiedzieć co nieco o swojej rodzinie, przedstawić się, poprosić o pomoc lub zaproponować swoim rówieśnikom zabawę. Omawiane słownictwo powinno być więc podstawowe i dotyczyć rzeczy, które naprawdę mają dla dzieci znaczenie. Ważne grupy tematyczne to np. dom, rodzina, człowiek, szkoła, zwierzęta czy rośliny.

Ograniczona intensywność

Zajęcia językowe z dziećmi warto organizować w formie krótkich 20-30 minutowych warsztatów. Dłuższe zajęcia niemal na pewno znużą dzieciaki. Nawet w trakcie tak krótkich sesji warto zapewnić im odrobinę ruchu. Tutaj warto pomyśleć o wykorzystaniu obcojęzycznych piosenek i rymowanek dla dzieci, do których uczniowie mogą się ruszać lub tańczyć.

Nie oceniaj – motywuj!

To najprawdopodobniej najważniejsza reguła. Równocześnie to właśnie ją rodzice lubią łamać najbardziej – np. pytając dzieci o postępy po każdych zajęciach czy poprawiając natychmiastowo ich błędy, gdy w końcu zdecydują się coś powiedzieć w obcym języku. Tego typu podejście sprawi, że dziecko zacznie postrzegać naukę języka jako negatywne i nieprzyjemne doświadczenie. Bez względu na osiągane przez dziecko rezultaty – motywuj go pozytywnie. Wspieraj i przekonuj, że nauka języka to przepustka do poznania całego świata.

Dodaj komentarz

(wymagane)

(wymagany, nie będzie widoczny w komentarzu)

*