Zapamiętuj przez skojarzenia dzięki potędze wyobraźni!

Techniki zapamiętywanie oparte na nauce przez skojarzenia, m.in. metoda skojarzeń swobodnych, posiadają ogromny potencjał, który może sprawić, że niemal uczeń będzie z łatwością zapamiętywał nowe słowa i frazy. Dowiedz się więcej o zapamiętywaniu przez skojarzenia.

Wyobraźnia wspomaga pamięć
Metoda skojarzeniowa pozwala na szybsze zapamiętywanie słówek.

Mnemotechniki, czyli zapamiętywanie przez skojarzenia

Większość mnemotechnik polega na wykorzystywaniu w procesie zapamiętywania skojarzeń charakterystycznych dla prawej półkuli mózgowej, czyli skojarzeń obrazowych (lewa półkula jest odpowiedzialna za logiczne myślenie i werbalizację). Dziś omówimy dwie techniki skutecznego zapamiętywania. Są to metoda łańcuchowa i liczbowo-kształtowa.

Łańcuchowa metoda skojarzeń

Łańcuchowa metoda skojarzeń opiera się właśnie na zapamiętywaniu za pomocą wyobrażeń, skojarzeń i emocji. Szereg wyrazów/informacji, które chcemy zapamiętać, łączymy w łańcuch skojarzeń – pojawienie się w świadomości pierwszego z nich spowoduje uświadomienie sobie kolejnych. Warto przećwiczyć to na przykładzie.

Załóżmy, że uczestniczysz w kursie języka angielskiego i chcesz przyswoić sobie listę najbardziej charakterystycznych końcówek angielskich przymiotników. Są to: -ible, -able, -uble, -ive, -ous, -ate, -ful, -etic, -ic, -ant, -al, -y. Łatwiej będzie zapamiętać ciąg konkretnych wyrazów, z których każdy będzie prezentował jedną z końcówek, np.: responsible (odpowiedzialny), comfortable (wygodny), soluble (rozpuszczalny), talkative (gadatliwy), furious (wściekły) itd. Wystarczy połączyć listę tych wyrazów ze skojarzeniami, by zapamiętanie wszystkich nie stanowiło większego problemu.

Zobrazujmy to przykładem: po pierwsze, przywołujesz w pamięci ojca. Jest dla Ciebie synonimem odpowiedzialności. Wyobrażasz sobie jego kamienną twarz i bruzdy na spracowanych dłoniach, przypominasz sobie uczucie bezpieczeństwa, które Cię ogarniało, gdy on znajdował się w pobliżu. Jeśli obraz jest gotowy i wyraziście tkwi w Twojej pamięci, możesz zapamiętać kolejne słowo/kolejną końcówkę – comfortable (wygodny). Jak? Wystarczy, że powiążesz odpowiedzialnego ojca z czymś wygodnym, np. z fotelem. Zresztą dobrze pamiętasz, jak wracał z pracy do domu i siadał zmęczony w swoim ulubionym, wygodnym fotelu. Wyobrażasz sobie kolor i strukturę obicia tego fotela, wysokie oparcie, drewniane podpórki pod ręce. Jeśli już udało Ci się stworzyć ten obraz, przestajesz o nim myśleć. Następnym słowem do zapamiętania jest soluble (rozpuszczalny), więc koncentrujesz się na zbudowaniu skojarzenia pomiędzy fotelem a czymś rozpuszczalnym. Może zresztą to sam fotel będzie w Twoim wyobrażeniu rozpuszczalny? Wyobrażasz sobie, że jest zrobiony z czekolady, odłamujesz kawałek oparcia, wkładasz do ust i czujesz jaki jest pyszny, słodki i jak rozpływa się w Twoich ustach. Następne utworzone w ten sposób skojarzenia składają się na łańcuch skojarzeniowy. Mówimy: odpowiedzialny ojciec, myślimy: wygodny fotel; mówimy: wygodny fotel, myślimy: rozpuszczalny fotel itd.

Technika liczbowo-kształtowa

Ta technika może być wykorzystywana do zapamiętania prostych i krótkich numerów telefonów oraz krótkich liczb wielocyfrowych. Jak każda inna mnemotechnika i ta opiera się na skojarzeniach i wykorzystywaniu obrazów.

Kluczem do sukcesu w stosowaniu techniki liczbowo-kształtowej jest zapamiętanie dziesięciu symboli odpowiadających liczbom od 1 do 10. Symbole mogą powstawać w oparciu o skojarzenia związane z kształtem danej cyfry (dwójka wygląda jak łabędź) lub podobieństwo fonetyczne do innych wyrazów. Zestaw symboli zbudowany na zasadzie podobieństwa fonetycznego mógłby przedstawiać się następująco:

  • raz – głaz
  • dwa – drwa
  • trzy – bzy
  • cztery – sery
  • pięć – rtęć
  • sześć – jeść
  • siedem – krem
  • osiem – prosię
  • dziewięć – skręć
  • dziesięć – pieczęć

Jeśli znamy już na wyrywki ten schemat, zapamiętanie np. numeru konta bankowego będzie polegało na utworzeniu ciągu skojarzeń pomiędzy wyrazami-symbolami, które przyporządkowaliśmy kolejnym liczbom.

Napisano na podstawie kursu ESKK „Błyskawiczne przyswajanie wiedzy”.

Dodaj komentarz

(wymagane)

(wymagany, nie będzie widoczny w komentarzu)

*