Nauczany w szkołach, często wymagany w pracy, obecny w najbardziej rozpoznawalnych produkcjach filmowych i w ogólnie pojętej popkulturze. Język angielski - dlaczego jest tak popularny? Jak to się stało, że z jednej europejskiej wyspy dał radę rozpowszechnić się na całym globie?
Kolonializm
Popularności języków sprzyjają wielkie podboje. Tak było z aramejskim na Bliskim Wschodzie w I tysiącleciu p.n.e. albo z greką za czasów Aleksandra Wielkiego. Nie inaczej swoją sławę zdobyła angielszczyzna. Wielka Brytania była jednym z najważniejszych mocarstw kolonialnych w historii, co spowodowało rozpowszechnienie języka angielskiego na różnych kontynentach. Od końca XVI wieku angielskie kolonie rozwijały się na kontynencie amerykańskim, a potem także w Afryce, Azji i na Pacyfiku. Stopniowo język angielski przejmowała także miejscowa ludność. Mimo że kolonialna potęga Wielkiej Brytanii należy do przeszłości, to do dziś angielski jest oficjalnym lub półoficjalnym językiem w ponad 60 państwach na świecie. To sprawia, że nauka angielskiego jest wyjątkowo przydatna.
Hollywood i przemysł rozrywkowy
Kiedy inne imperium - Królestwo Hiszpanii, wysłało w zamorską wyprawę Juana Rodrígueza Cabrillo, nikt nie spodziewał się, że jego odkrycie Kalifornii przyczyni się do narodzin nowej potęgi prawie 500 lat później. To właśnie tam, a konkretnie w Hollywood, powstał amerykański przemysł filmowy. Tamtejsze produkcje filmowe i telewizyjne zawładnęły umysłami widzów i przyczyniły się do globalnej popularności języka angielskiego.
Biznes i handel
Gdy zastanawiamy się, dlaczego język angielski jest tak popularny, to nie sposób pominąć jego roli w handlu. Tutaj znów musimy cofnąć się do czasów brytyjskiego imperium. Rozwinęło się ono z kolonii i placówek handlowych. Ich położenie nie było przypadkowe – zakładano je w miejscach, które obfitowały w bogactwa naturalne, nadawały się pod uprawy albo były istotne dla transportu. Nie dziwi więc fakt, że angielszczyzna stała się językiem handlu. W XX wieku jej pozycję wsparła jeszcze gospodarcza potęga Stanów Zjednoczonych. Język angielski jest często używany jako lingua franca w świecie biznesu.
Technologia i internet
Wiele z największych firm technologicznych, takich jak Google, Facebook czy Apple, używa języka angielskiego. To wzmacnia rolę tego języka w świecie nowych technologii. Niektórzy z Was zapytają – a co z językiem chińskim? Chiny to czołowa gospodarka świata i chętnie inwestują w przemysł high tech. Jednak zmiana otoczenia językowego na chiński w świecie nowych technologii w najbliższym czasie jest mało prawdopodobna.
Dodaj komentarz