Znajomości jakich języków wymaga współczesny rynek pracy?

Angielski, niemiecki, a może chiński? Władanie którym językiem otworzy nam drzwi do kariery? Jakich kompetencji poszukują pracodawcy? Te pytania niejednemu spędzają sen z powiek. Na współczesnym, niezwykle konkurencyjnym rynku pracy, znajomość języków obcych to kolejne kryterium zawężające wybór kandydata.

Znajomość języka angielskiego jest dla pracodawców ważna, ale nie zawsze wystarczająca.
Znajomość języka angielskiego jest dla pracodawców ważna, ale nie zawsze wystarczająca.

Posługiwanie się językiem obcym jest jedną z podstawowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy. Wystarczy przejrzeć oferty zatrudnienia publikowane w Internecie, by przekonać się, że ponad połowa pracodawców oczekuje od kandydatów wysoko rozwiniętych kompetencji w tym zakresie. Co więcej, znajomość języków wpływa na zarobki.

Podstawowy język na rynku pracy: angielski

Już od lat niezaprzeczalnym faworytem jest język angielski, którego znajomość stała się podstawowym wymogiem na rynku pracy. Angielski przydaje się nie tylko tam, gdzie mamy kontakt z klientem zagranicznym, ale i w poszerzaniu wiedzy oraz poszukiwaniu materiałów niezbędnych do pracy na takich stanowiskach, jak np.: specjalista ds. marketingu czy dziennikarz.

Dla ok. 365 mln ludzi na całym świecie angielski jest językiem rodzimym, szacuje się, że liczba osób władających tym językiem jako dodatkowym to nawet 1,6 mld. Większość ważnych badań i publikacji naukowych, a także cennych artykułów branżowych, napisana jest właśnie po angielsku. Nic zatem dziwnego, że ok. 60% ofert pracy w Polsce wymienia znajomość angielskiego jako jedno z głównych kryteriów. Oczywistym jest również, że znajomość języka angielskiego ułatwia znalezienie pracy nie tylko w kraju, ale i zagranicą.

Jakie języki warto znać?

Władanie angielskim powoli przestaje jednak wystarczać, by wyróżnić się na tle konkurencji.

W roku 2013 na zlecenie Komisji Europejskiej sporządzono raport „Languages for Jobs",

w którym znalazły się wyniki ankiety ELAN, przeprowadzonej na prawie 2 000 małych i średnich przedsiębiorstw z całej UE. Z badań wynika, że idealny kandydat to ten, który poza angielskim, zna takie języki, jak: niemiecki, francuski, rosyjski lub hiszpański.

Ze względu na to, że znaczące źródło przychodu wielu polskich firm stanowi wymiana handlowa z państwami ościennymi, bardzo ważna jest znajomość języków naszych sąsiadów. Stąd jedno z czołowych miejsc na liście wymagań polskich pracodawców zajmuje niemiecki.

Pojawiają się również oferty pracy wskazujące na konieczność mówienia takimi językami, jak litewski, łotewski, czeski i słowacki. W związku z tym, że nie są to języki popularne, ich znajomość może dać kandydatowi większe możliwości znalezienia pracy oraz negocjacji warunków zatrudnienia.

Ucz się języków egzotycznych, by wykorzystać niszę

Podobna sytuacja dotyczy języków egzotycznych, takich, jak, coraz bardziej popularny, chiński czy arabski. Nie można nie dostrzec ekspansji Chin na rynki europejskie, dlatego specjaliści oceniają, że władanie tym językiem może stanowić w przyszłości czynnik dający wielką przewagę dla aplikującego na stanowiska związane np. z handlem.

Z analizy ofert pracy wynika, że pracodawcy coraz częściej poszukują także osób posługujących się językiem niderlandzkim. Wymaganie to można znaleźć na stanowiskach związanych z księgowością, obsługą klienta, doradztwem helpdesk, czy działem zakupów.

Z naszych analiz wynika, że coraz więcej osób poszukuje kursów, pozwalających na szybkie opanowanie języków skandynawskich, zauważyliśmy również wzrost zainteresowania językami orientalnymi.

Znajomość języka obcego zwiększa szanse na wysokie wynagrodzenia. Z badań wynika, że,w zależności od zajmowanego stanowiska, pracownik znający język obcy zyskuje od  150 do nawet 2 000 zł miesięcznie, zatem inwestycja w kurs języka angielskiego zwraca się już po roku. Przeczytaj też, jakie zawody można wykonywać, znając dobrze języki obce.