Inne witryny Grupy Schouten & Nelissen

Kurs fotografii – zdjęcia dzieci

Dzieci są jednym z najwdzięczniejszych tematów do zdjęć. Z reguły bywają bowiem o wiele bardziej naturalne i szczere niż dorośli. Są spontaniczne, żywiołowe, pełne życia i pomysłów. Przed fotografującym otwierają się zatem nieograniczone możliwości „łapania” tych nierzadko cudownych momentów, pod warunkiem jednak, że pozostanie on do końca obserwatorem.

Wszelkie próby sztucznego ustawiania sceny i ingerowania w reakcje dzieci są trudne do przewidzenia i czasami wręcz nie do opanowania. Dzieci są na tyle nieufne i podejrzliwe, że stosowanie względem nich sztuczek i chwytów sprawdzających się w stosunku do osób starszych, najczęściej nie przynosi pożądanych rezultatów. Wszelką nieszczerość i obłudę pojmują w lot, po czym zamykają się w sobie, uniemożliwiając dokończenie sesji zdjęciowej.

Fotografując dzieci, starajmy się zdobyć ich zaufanie, nawiązać subtelną nić kontaktu. Fotograf nie może budzić strachu ani niepewności. Sytuacja jest prostsza, gdy fotografujemy własne dzieci lub występujemy w roli „dobrego wujka”. Jednak uczestnicząc w sesji z obcymi maluchami, stajemy przed nie lada wyzwaniem. Starajmy się zatem stworzyć jak najbardziej przyjazną atmosferę, wprowadzić klimat zabawy. Różnorakie rekwizyty w postaci lalek, samochodzików i innych zabawek mogą wykonać za nas pół pracy. Pamiętajmy jednak, że dzieci są wyjątkowo uczulone na wszelką monotonię i nie potrafią usiedzieć w miejscu dłużej niż kilka minut. Bardzo szybko się dekoncentrują, dlatego należy pamiętać, aby mieć w zanadrzu sporą ilość wcześniej przygotowanych zabaw i pomysłów. W przeciwnym razie zdołamy wykonać jedno, dwa zdjęcia, po czym dziecko odwróci się do nas plecami, ucieknie do mamy lub nawet się rozpłacze.

Ze względu na dużą ruchliwość dzieci i trudności w zmuszaniu ich do statycznego pozowania, mogą pojawić się kłopoty przy fotografii portretowej. Dlatego też zdjęcia portretowe dzieci mają więcej wspólnego ze zdjęciami migawkowymi i reportażowymi niż ze ściśle rozumianym tradycyjnym portretem.

Fotografując w studio, często rezygnujemy z używania statywu, robimy zdjęcia z ręki, pozostawiając dziecko samemu sobie w planie ogólnym. Wymaga to od fotografującego dużego refleksu i takiego samego wyczucia, jak w zdjęciach migawkowych. Podobnie więc i tutaj powinniśmy stosować krótkie czasy naświetlania, co z kolei wymusza konieczność obfitego oświetlenia sceny. Zastosowanie świateł skierowanych jest bezcelowe, bowiem każdy ruch dziecka i jego przemieszczanie się może diametralnie zmienić warunki oświetleniowe i wpłynąć na światłocień twarzy modela. Używajmy zatem miękkiego światła rozproszonego lub odbitego od białych ścian i sufitu studia, bądź też stosujmy ekrany odbijające. Użycie światła żarowego jest tutaj bardziej uzasadnione niż błyskowego, ponieważ trudno przewidzieć, w którą stronę będzie trzeba skierować źródło światła. Pomijając aspekty oświetleniowe, i tak najlepiej jest wykonać całą serię zdjęć, a dopiero potem dokonać szczegółowej analizy i przedstawić zainteresowanym tylko najlepsze prace. Użycie obiektywów o dłuższych ogniskowych, typowych dla portretów, redukuje co prawda zniekształcenia perspektywiczne, ale jednocześnie powoduje zmniejszenie głębi ostrości, co przy dużej ruchliwości i żywiołowości dziecka może być często dość kłopotliwe.

O wiele lepsze warunki do twórczej współpracy z dzieckiem stwarza nam fotografowanie w plenerze bądź w codziennym środowisku małych modeli. Z jednej strony uzyskujemy wtedy naturalne, żywe światło, o wiele bardziej uniwersalne i sprawiające mniej problemów niż lampy w studiu, z drugiej zaś – dzieci czują się i zachowują bardziej spontanicznie na łące, w lesie, na placu zabaw, a szczególnie w rodzinnym domu.

Na koniec jeszcze jedna uwaga. W większości wypadków powinniśmy usytuować obiektyw aparatu na wysokości wzroku fotografowanego dziecka. Dlatego użycie statywu jest tutaj prostszym rozwiązaniem, nawet gdy jesteśmy zmuszeni do biegania z nim po studiu, czy w plenerze niż ciągłe schylanie się i ćwiczenie postawy pomiędzy przysiadem, przyklękiem a pozycją wyprostowaną.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na takie tematy, jak zdjęcia portretowe, fotografia artystyczna, zdjęcia reklamowe oraz uzyskać praktyczne wskazówki na temat fotografowania i wyboru aparatu fotograficznego, sięgnij po „Kurs fotografii”, na podstawie którego powstał ten artykuł.

Kliknij i odbierz PÓŁ kursu ZA DARMO