Program kursu
- Pakiet 1 – lekcje 1-2
Słownictwo: dotyczące przyjaźni i związane z tym zagadnieniem słownictwo w oparciu o sentencje i przysłowia oraz fragmenty dialogu O przyjaźni Marka Tuliusza Cycerona.
Gramatyka: wymowa i akcent, odmiana rzeczowników deklinacji I i II, czas teraźniejszy czasowników koniu-gacji I-IV i czasownika posiłkowego „sum” („być”), a także zasady stosowania orzecznika przymiotnikowego i rzeczownikowego.
- Pakiet 2 – lekcje 3-4
Słownictwo: dotyczące zagadnień związanych z mieszkaniem w starożytnym Rzymie w oparciu o fragmenty tekstów takich autorów jak Pliniusz czy Witruwiusz.
Gramatyka: Tryb rozkazujący oraz czas teraźniejszy strony biernej, czasowniki występujące tylko w stronie biernej (deponentia).
- Pakiet 3 – lekcje 5-6
Słownictwo: teksty dotyczą różnych poglądów na powstanie świata przekazanych w tekstach Owidiusza, Cycerona oraz w Biblii.
Gramatyka: liczebniki porządkowe, zaimki osobowe, zaimki dzierżawcze i ich odmiana, przymiotniki I i II deklinacji, czas przeszły niedokonany; zagadnienie z zakresu składni łacińskiej: dativus possessivus.
- Pakiet 4 – lekcje 7-8
Słownictwo: dotyczące wsi i rolnictwa w oparciu o fragmenty pochodzące z dzieł takich autorów jak Wergiliusz, Horacy i inni.
Gramatyka: accusativus cum infinitivo i podwójny accusativus.
- Pakiet 5 – lekcje 9-10
Słownictwo: dotyczące rodziny i wychowania.
Gramatyka: odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji III oraz imiesłów czasu teraźniejszego.
- Pakiet 6 – lekcje 11-12
Słownictwo: dotyczące zagadnień z zakresu funkcjonowania państwa w oparciu o teksty Cycerona O państwie (De re publica) i pisma historyków, zwłaszcza Salustiusza.
Gramatyka: deklinacja IV i V oraz czas przyszły czasowników regularnych I i II koniugacji oraz czasownika posiłkowego „sum”.
- Pakiet 7 – lekcje 13-14
Słownictwo: dotyczące problematyki wojny i pokoju.
Gramatyka: czas przyszły czasowników koniugacji III i IV oraz liczebniki główne wraz z odmianą.
- Pakiet 8 – lekcje 15-16
Słownictwo: obejmuje tematykę związaną z czasem, a więc sposoby obliczania czasu (podział dnia na godziny, kalendarz, sposoby oznaczania lat) oraz zagadnienia związane z przemijaniem w ujęciu filozoficznym.
Gramatyka: regularne stopniowanie przymiotników, sposoby wyrażania porównań (abl. comparationis, genetivus partitivus), czas przeszły dokonany (perfectum) w stronie czynnej, czasowniki nieregularne (semideponentia).
- Pakiet 9 – lekcje 17-18
Słownictwo: dotyczące miłości w oparciu o teksty Owidiusza oraz innych autorów.
Gramatyka: obejmuje odmianę zaimków wskazujących („hic”, „ille”, „iste”, „ipse”, „is”, „ea”, „id”, „idem”), a także przymiotnika „solus”, stronę bierną czasowników w czasie przeszłym dokonanym oraz czasy względne (plus-quamperfectum i futurum exactum).
- Pakiet 10 – lekcje 19-20
Słownictwo: dotyczące takich zagadnień, jak prawo, sąd, sprawiedliwość w oparciu nie tylko o pisma filozoficzne, lecz przede wszystkim o obowiązujące do dziś zasady prawne sformułowane w krótkich sentencjach.
Gramatyka: tryb łączący (coniunctivus) stosowany m.in. w pytaniach zależnych.
- Pakiet 11 – lekcje 21-22
Słownictwo: dotyczące różnych okresów w życiu człowieka, a więc dzieciństwa, młodości, dojrzałości, starości.
Gramatyka: kontynuacja trybu łączącego w zdaniach okolicznikowych przyczyny i przyzwolenia oraz w zdaniach niezależnych.
- Pakiet 12 – lekcje 23-24
Słownictwo: dotyczące różnych opisanych przez autorów starożytnych (głównie Pliniuszów) dziwów natury – autentycznych i zmyślonych.
Gramatyka: zakończenie i podsumowanie zasad tworzenia i stosowania trybu łączącego.
- Pakiet 13 – lekcje 25-26
Słownictwo: dotyczące dziejów Rzymu w oparciu o teksty największych historyków rzymskich, a także fragmenty rzymskiej epopei narodowej – Eneidy Wergiliusza.
Gramatyka: dotyczące pewnych osobliwości I deklinacji, odmiany niektórych czasowników nieregularnych oraz specyficznego sposobu wyrażania przyszłości (coniugatio periphrasctica activa).
- Pakiet 14 – lekcje 27-28
Słownictwo: dotyczące takich zagadnień, jak życie, śmierć, nieśmiertelność na podstawie pism przedstawiających różne poglądy na ten temat w ujęciu filozoficznym i poetyckim (Cyceron, Lukrecjusz).
Gramatyka: czasowniki nieregularne oraz podsumowanie składni accusativus cum infinitivo.
- Pakiet 15 – lekcje 29-30
Słownictwo: dotyczy bogów i ich kultu, zarówno w oparciu o teksty autorów pogańskich, jak i chrześcijańskich.
Gramatyka: czasowniki modalne („volo”, „nolo”, „malo”) i ich nieregularna odmiana oraz nieregularne stopniowanie przymiotników, a także tworzenie i stopniowanie przysłówków; rzeczowniki odsłowne – gerundium.
- Pakiet 16 – lekcje 31-32
Słownictwo: dotyczące metod wróżbiarstwa stosowanych przez różne narody, teksty takich autorów, jak Cyceron, Cezar, Tacyt, Augustyn.
Gramatyka: złożenia czasownika „sum, esse, fui” oraz budowa i zastosowania participium futuri passivi.
- Pakiet 17 – lekcje 33-34
Słownictwo: dotyczące rozrywek, jakimi umilali sobie życie starożytni Rzymianie (cyrk, amfiteatr).
Gramatyka: składnia (nominativus cum infinitivo, podwójny nominativus).
- Pakiet 18 – lekcje 35-36
Słownictwo: dotyczące literatury, jej roli w życiu człowieka, informacje na temat najważniejszych pisarzy starożytnego Rzymu.
Gramatyka: nieregularny czasownik „fero” i jego złożenia, typowa dla języka łacińskiego składnia ablativus absolutus.
- Pakiet 19 – lekcje 37-38
Słownictwo: związane z retoryką, teksty starożytnych nauczycieli i teoretyków wymowy.
Gramatyka: podsumowanie poznanych wcześniej zagadnień, sposób wyrażania konieczności.
- Pakiet 20 – lekcje 39-40
Słownictwo: dotyczące teatru w oparciu o teksty różnych autorów komicznych i tragicznych.
Gramatyka: odmiana kolejnego nieregularnego czasownika „eo, ire, ii, itum” i jego złożeń, powtórzenie zagadnień z całego kursu.