Program kursu
- Pakiet 1 – Zagadnienia wstępne
Wprowadzenie do technik pracy umysłowej
Testy wstępne – zapamiętywanie
Mnemotechniki – pochodzenie, istota, zasady działania
Zagadnienia teoretyczne – mózg, bloki pamięci, procesy pamięci
Ćwiczenia wprowadzające do mnemotechnik
Techniki ułatwiające zapamiętywanie - Pakiet 2 – Mnemotechniki, część I
System loci, czyli Rzymski Pokój
Zasady zapamiętywania mnemotechnicznego
Ćwiczenia poprawiające wyobraźnię
Łańcuch
Metoda liczbowo-kształtowa
Akronimy
Zakładki pamięci – system Greya
Ćwiczenia relaksacyjne - Pakiet 3 – Mnemotechniki, część II
Zastosowanie mnemotechnik
Wyobraźnia pośrednia i bezpośrednia
Ćwiczenia w zastosowaniu mnemotechnik (typologie biologiczne, historyczne, ekonomiczne, prawnicze)
Zrozumienie a zapamiętywanie
Techniki uruchamiające pamięć logiczną
Wykorzystanie kanałów informacyjnych w procesie zapamiętywania
Wykorzystanie kanału emocjonalnego w procesie zapamiętywania
Zapamiętywanie tekstu mówionego
Ćwiczenia w zapamiętywaniu - Pakiet 4 – Notowanie nielinearne i techniki ułatwiające koncentrację
Wstęp do notowania
Notowanie linearne – ulepszone
Notowanie nielinearne – zasady, ćwiczenia
Techniki ułatwiające koncentrację (dobowy rytm intelektualny, krzywa zakłóceń, koncentracja w ciągu 1 godziny, efekt piły)
Techniki ułatwiające uzyskanie koncentracji (pozycja, muzyka, biały szum)
Zastosowanie mnemotechnik - Pakiet 5 – Szybkie czytanie, część I
Wprowadzenie do szybkiego czytania – test wstępny
Co to jest czytanie?
Budowa oka
Ruchy oka w trakcie czytania
Techniki szybkiego czytania – grupowanie Ćwiczenia poprawiające widzenie peryferyjne
Ćwiczenia z zakresu techniki grupowania - Pakiet 6 – Szybkie czytanie, część II – ćwiczenia
Ćwiczenia z zakresu szybkiego czytania
Rola motywacji w szybkości czytania
Rola odległości w szybkości czytania
Ćwiczenia ze wskaźnikiem
Ćwiczenia z zakresu szybkiego czytania
Ćwiczenia relaksacyjne - Pakiet 7 – Strategie pracy z tekstem i techniki ułatwiające koncentrację
Strategie pracy z tekstem (4P, PQ3R)
Ćwiczenia w zastosowaniu strategii pracy z tekstem
Zoptymalizowany system powtórek
Techniki mające na celu uzyskanie lepszej koncentracji – wstęp
Techniki oparte na treningu autogennym
Techniki stosowane w trakcie nauki
Elementy wizualizacji - Pakiet 8 – Techniki ułatwiające zapamiętywanie słówek z języka obego
Wstęp do technik ułatwiających zapamiętywanie słówek z języka obcego
Test wstępny
Techniki skutecznego zapisywania słówek (metoda skojarzeń swobodnych)
Techniki skutecznego zapamiętywania słówek w wersji fonetycznej
Test sprawdzający wykorzystanie mnemotechnik
Metody skutecznego powtarzania
Techniki wspomagające zapamiętywanie słówek - Pakiet 9 – Techniki twórczego myślenia, część I
Wprowadzenie do kreatywności
Czynniki wpływające na myślenie twórcze
Fazy myślenia twórczego
Ćwiczenia wprowadzające do technik kreatywności
Techniki pracy twórczej („brainstorming”, kruszenie)
Techniki pracy twórczej (metoda Polaya, metoda 6 kapeluszy)
Ćwiczenia w stosowaniu technik kreatywności - Pakiet 10 – Techniki twórczego myślenia, część II
Ćwiczenia w stosowaniu technik kreatywności (wykorzystanie „brainstormingu”, kruszenia, metody 6 kapeluszy, metody Polaya)
Czy jesteś kreatywny – testy
Podsumowanie - Pakiet 11 – Zarządzanie czasem i organizacja pracy
Krąg reguł zarządzania czasem
Cele – cechy charakteryzujące dobrze postawiony cel
Planowanie (PERT)
Strategie
Eliminacja czynników zakłócających
Metody ustalania priorytetów (analiza ABC, metoda Eisenhowera, metoda Pareto)
Wizualizacja celów
Czynniki ułatwiające pracę umysłową
Techniki automotywacyjne - Pakiet 12 – Podsumowanie
Podsumowanie wiadomości i umiejętności zdobytych w lekcjach 1-11
Ćwiczenia wykorzystujące zbiorczo wszystkie techniki pracy umysłowej
Teoria a praktyka, czyli gdzie można wykorzystać poznane techniki - Pakiet 13 – Teorie wspomagające uczenie się
Co jeszcze wpływa na lepsze efekty uczenia się?
– Prawo uczenia się
– Metoda Dennisona
– NLP
Zestaw ćwiczeń doskonalących poznane techniki - Pakiet 14 – Zmysły i emocje
Kilka rad dla wzrokowców, słuchowców i dotykowców
Inteligencja emocjonalna – rola w procesie przyswajania wiedzy
Zestaw ćwiczeń doskonalących poznane techniki - Pakiet 15 – Inteligencja
Znaczenie inteligencji w przyswajaniu wiedzy
Czy testy są odzwierciedleniem naszych możliwości?
Zestaw ćwiczeń doskonalących poznane techniki - Pakiet 16 – Jak sprzedać swoją wiedzę?
Jak sprzedać swoją wiedzę? – czyli podstawowe elementy autoprezentacji
Jak pisać pracę naukową, maturalną, magisterską?
Jak rozwiązywać testy przedmiotowe?
Podsumowanie poznanych technik