Inne witryny Grupy Schouten & Nelissen

KURS WYCOFANY Z OFERTY

Program kursu

  • Zeszyt 1

    O czym powinien wiedzieć dziennikarz, by uniknąć kłopotów
    Mikroświat redakcji. „Miny”, które czekają na początkującego dziennikarza w kontaktach zewnętrznych. Kto musi nam udzielić informacji, a kto może odmówić. Jak wyegzekwować swoje prawo do uzyskania informacji. Jak uniknąć sprostowań lub procesów sądowych. Osoby publiczne. Do jakich materiałów dziennikarz ma prawo wglądu. Ochrona danych i wizerunku. Prawo prasowe.

  • Zeszyt 2

    Zawód reporter
    Źródła informacji – człowiek, dokumenty, archiwa, Internet, ogłoszenia i reklamy, materiały nadsyłane z instytucji i firmy, faksy, listy. Jak budować własne archiwum. Jak zdobywać informatorów. Weryfikacja uzyskanych informacji.

  • Zeszyt 3

    Informacja
    Czym jest informacja. Typy informacji. Konstrukcja informacji krótkiej i dłuższej. Co to jest lid, sposoby pisania lidów. Tytuły prasowe, nadtytuły, podtytuły.

  • Zeszyt 4

    Wywiad
    Przygotowanie do wywiadu – zbieranie informacji o osobie, z którą chcemy rozmawiać, o problemie, o który chcemy pytać, ułożenie wstępnej listy pytań, technika pracy. Przeprowadzenie wywiadu – zachowanie podczas rozmowy, kolejność zadawanych pytań, nowe wątki pojawiające się w rozmowie, tzw. trudne pytania.

  • Zeszyt 5

    Reportaż
    Temat na reportaż – aktualne wydarzenie, notatka prasowa, ciekawi ludzie, trop wydarzenia historycznego, własne uczestnictwo. Technika pracy – oczy i uszy szeroko otwarte, na co zwracać uwagę, jak się zachowywać, jak rozmawiać z ludźmi. Technika pisania – w której osobie, jaki zastosować czas, jakie tempo, sposób wplatania cytatów.

  • Zeszyt 6

    Artykuł publicystyczny
    Organizacja materiału publicystycznego – zbieranie danych (źródła informacji). Formułowanie lidu i ustalanie zasadniczej tezy. Grupowanie danych – ognisko tematyczne, formułowanie tez pomocniczych w przejrzystej kolejności. Obudowa tekstu – tytuł, nadtytuł, podtytuły, śródtytuły, „wybicia”. Opracowanie graficzne tekstu – ramka, mapa, diagram, wykres, zdjęcia.

  • Zeszyt 7

    Gatunki dziennikarskie – komentarz, recenzja, felieton, esej
    Komentarz – prezentacja jednostkowego faktu w powiązaniu z innymi faktami, struktura, język, odmiany. Recenzja – struktura, krytyka a recenzja. Felieton – cechy, mistrzowie gatunku, odmiany. Esej – poszukiwanie źródeł, teza główna, konstrukcja myślowa, narracja.

  • Zeszyt 8

    Nie ma gazety bez Czytelników
    Kim jest nasz Czytelnik (wykształcenie, płeć, rodzina, majątek, zainteresowania, miejsce zamieszkania). Sposób kontaktu Czytelnika z redakcją. Czego Czytelnik oczekuje od redakcji i jak mu pomóc. Dlaczego kontakt z Czytelnikiem jest ważny dla redakcji, co wnosi. Interaktywność na łamach.

  • Zeszyt 9

    Fotografia prasowa
    Co to jest fotografia prasowa i czym się różni od innych. Podstawowe wymogi względem zdjęcia prasowego. Sprzęt i jego zastosowanie. Fotografia cyfrowa. Skanowanie i obróbka komputerowa. Kadrowanie. Fotoreportaż. Zdjęcie – symbol. Portret prasowy. Samodzielna informacja. Rola światła w zdjęciu. Prawo autorskie i pokrewne w części dotyczącej fotografii.

  • Zeszyt 10

    Grafika prasowa
    Historia ilustracji prasowej od XIX w. Rola ilustracji w prasie. Podział ilustracji ze względu na funkcję. Podział ilustracji ze względu na typ użytego narzędzia. Infografika – jak zbierać materiały, rodzaje infografik. Współczesne metody przygotowania ilustracji do druku.

  • Zeszyt 11

    Kto i za co odpowiada w redakcji
    Struktura redakcji dużego dziennika, czyli kto jest kim w redakcji. Tematy. Przebieg kolegium redakcyjnego. Praca – teoria i praktyka. Łamanie tekstów. Deadline. Elektroniczna forma gazety. Redakcja tygodnika lub miesięcznika.

  • Zeszyt 12

    Redaktor, redagowanie, redakcja
    Redaktor – kim jest, co potrafi i jakie ma obowiązki. Planowanie, zarządzanie i rzeczywistość. Redakcja merytoryczna. Redakcja techniczna, czyli łamanie i makietowanie.

  • Zeszyty 13-14

    Layout, czyli projekt graficzny i merytoryczny tytułu prasowego
    Podstawowe pojęcia. Skuteczna trasa czytania – czas poświęcony na lekturę i wynikające z tego konsekwencje, układ kolumny. Przestrzeń redakcyjna – stałe rubryki, kolumny tematyczne. Typ gazety ze względu na zawartość merytoryczną i grafikę – opiniotwórcza, tzw. bulwarowa, mutacja obu. Szata graficzna – makieta, wybór wielkości i kroju czcionki dla tytułu, podtytułu, nadtytułu, wybicia, lidu, tekstu; budowa szpalty – kiedy pion, kiedy poziom, operowanie światłem, równowaga między ilustracją a tekstem (kiedy można ją złamać), włamywanie ilustracji na stronę.

  • Zeszyt 15

    Reklama, kryptoreklama a rzetelność dziennikarska
    Znaczenie reklamy dla mediów. Dział reklamy. Co jest, a co nie jest kryptoreklamą. Inne formy promocji (sponsoring, mecenat, patronat medialny, barter, product placement). Ciekawa informacja nie jest reklamą. Zasady, kryteria i etyka dziennikarska.

  • Zeszyt 16

    Wydajemy własny tytuł prasowy
    Krótkie podsumowanie wiadomości z 15 zeszytów. Jak założyć gazetę. Plan finansowy. Formalności. Layout. Drukarnia i okolice. Kolportaż i dystrybucja. Marketing i sprzedaż reklam. Zarządzanie. Internet.

Kliknij i odbierz PÓŁ kursu ZA DARMO