Program kursu
- Pakiet 1 – lekcja 1
Przedstawiciel handlowy pomostem między firmą. Obowiązki i zadania przedstawiciela handlowego. Mity i sekrety tego zawodu.
- Pakiet 1 – lekcja 2
Rynek i jego orientacja marketingowa. Rynek. Marketing. Otoczenie marketingowe. Konkurencja. Klienci i ich potrzeby. Marketing-mix.
- Pakiet 2 – lekcja 3
Planowanie i organizacja czasu pracy. Efektywne zarządzanie czasem. Ustalanie celów. Zasady sprawnej organizacji czasu. „Złodzieje czasu”. Kontrola realizacji i harmonogramów zadań.
- Pakiet 2 – lekcja 4
Prowadzenie biura. Biuro przedstawiciela handlowego. Zorganizowanie stanowiska pracy. Warsztat pracy. Baza danych o klientach.
- Pakiet 3 – lekcja 5
Komunikacja werbalna – słowo mówione. Komunikacja. Zachowania komunikacyjne. Prowadzenie rozmowy.
- Pakiet 3 – lekcja 6
Komunikacja werbalna – słuchanie, czytanie i pisanie. Słuchanie. Prowadzenie rozmowy. Sekrety superpamięci. Pisanie. Czytanie.
- Pakiet 4 – lekcja 7
Komunikacja niewerbalna – postawa, mimika twarzy, wzrok. Mowa ciała. Postawa. Co mówi twarz? Oczy.
- Pakiet 4 – lekcja 8
Komunikacja niewerbalna – gesty, gospodarowanie przestrzenią, rozpoznawanie nieprawdy. Mowa rąk. Przywitanie. Gospodarowanie przestrzenią. Rozpoznawanie nieprawdy.
- Pakiet 5 – lekcja 9
Źródła informacji o rynku. Znaczenie informacji. Potrzeby informacyjne. Źródła informacji (dane wtórne, dane pierwotne). Bank danych o klientach.
- Pakiet 5 – lekcja 10
Metody pozyskiwania klientów. Trzy kategorie klientów. Proces pozyskiwania klientów. Źródła informacji o klientach. Sposoby nawiązywania pierwszego kontaktu z klientem.
- Pakiet 6 – lekcja 11
Przygotowanie i organizacja spotkania z klientem. Scenariusz spotkania. Materiały pomocnicze. Jak przygotować pomieszczenie i sprzęt? Czy coś nie zakłóci naszego spotkania?
- Pakiet 6 – lekcja 12
Przeprowadzenie prezentacji. Powitanie klienta. Jak przeprowadzić prezentację? Jak przedstawić ofertę? Jak kontrolować reakcje klienta?
- Pakiet 7 – lekcja 13
Argumentowanie i kontrargumentowanie. Pytania. Skuteczna argumentacja. Obiekcje – ich powstawanie i odpieranie.
- Pakiet 7 – lekcja 14
Finalizowanie transakcji Finalizacja sprzedaży – proces budowania porozumienia. Sygnały wysyłane przez klienta. Sposoby finalizowania sprzedaży.
- Pakiet 8 – lekcja 15
Typy klientów i ich obsługa. Typy klientów ze względu na styl komunikacji. Klienci: wzrokowcy, słuchowcy, klienci emocjonalni. Typy klientów według czasu akceptacji nowości. Pozostałe typy klientów. Dostosowanie stylu komunikacji.
- Pakiet 8 – lekcja 16
Współpraca z trudnym klientem. Trudny klient specjalnym klientem. Asertywność.
- Pakiet 9 – lekcja 17
Załatwianie skarg, zażaleń i reklamacji. Jakie prawa ma niezadowolony klient? Jak przyjmować krytykę? Jak krytykować? Dlaczego ludzie składają reklamacje? Jak postępować z klientem, który składa reklamację?
- Pakiet 9 – lekcja 18
Serwis i usługi dodatkowe. Produkt czy korzyść? Jakie usługi wybrać? Jak ograniczyć ryzyko?
- Pakiet 10 – lekcja 19
Troska o zadowolenie i satysfakcję klientów. Klient zadowolony i niezadowolony. Czynniki wpływające na zadowolenie klienta. Pomiar zadowolenia klienta.
- Pakiet 10 – lekcja 20
Klient XXI wieku. Czynniki wpływające na klienta. Pokolenie X – nowa generacja. Wizerunek młodego Polaka.
- Pakiet 11 – lekcja 21
Cechy dobrego przedstawiciela handlowego Rodzaje orientacji marketingowych. Rola sprzedawcy. Profesjonalne umiejętności sprzedawcy. Pożądane cechy osobowości sprzedawcy. Style sprzedawców (efektywne i nieefektywne).
- Pakiet 11 – lekcja 22
Poznanie i doskonalenie samego siebie. Dlaczego należy się doskonalić? Autoanaliza cech sprzedawcy. Ułożenie strategii rozwoju. Wytworzenie własnej „unikatowej propozycji sprzedaży”. Coaching. Kształcenie indywidualne. Wykształcenie umiejętności menedżerskich.
- Pakiet 12 – lekcja 23
Poszukiwanie pracy. Gdzie poszukiwać ofert pracy? Oczekiwania pracodawców. Rozmowa kwalifikacyjna – interview.
- Pakiet 12 – lekcja 24
Korespondencja w sprawach pracowniczych Życiorys (curriculum vitae). List motywacyjny.
- Pakiet 13 – lekcja 25-26
Od czego zleży osobisty sukces. Czynniki wpływające na osiąganie sukcesów, czyli wstęp do wiedzy na temat motywacji. Obraz siebie w funkcjonowaniu społecznym każdego z nas. Motywacja a sprawność działania.
- Pakiet 14 – lekcja 27-28
„Diabeł mnie podkusił”, czyli czym jest motywacja. Definicje motywacji. Teorie motywacji. Ludzka zmienność zachowań.